021-55195219 kadoosart@gmail.com
صنایع چوب و فلز کادوس همین حالا خرید کنید...

سبد خرید کوچک

رنگ پودری الکترو استاتیک

همانطور که از نام این رنگ پیداست،علاوه بر سایر رنگ های معمول که به شکل مایع هستند،این نوع رنگ به صورت جامد و پودری تولید و نگهداری می شود.

رنگ-پودری-الکترواستاتیک
رنگ-پودری-الکترواستاتیک

اجزای تشکیل دهنده رنگ پودری الکترواستاتیک
رنگ پودری همانند رنگ مایع شامل رزین)خشک کننده(فیلر)پرکننده(پیگمنت)رنگ دهنده(
وموادافزودنی می باشد که هرکدام نقش خاص خود را در خصوصیات رنگ ایفا می کنند.
پیگمنت:درقلب هر قطره رنگ یا هر نخ پارچه و… یک رنگدانه وجود دارد.درواقع این پیگمنت ها ترکیباتی هستند که به مواد اضافه می شوند و به آنها رنگ می دهند.
خشک کننده (رزین):یک پلیمر پودری است و بعد از خشک شدن،چسبندگی بالا به سطوح مختلف و مقاومت در برابر شرایط محیطی را فراهم می کند.
برای تهیه وآماده کردن این پوشش ها، ابتدا مواد اولیه به صورت مذاب باهم مخلوط می شوند و بعد مذاب به دست آمده سرد شده وطی دو مرحله به ذراتی مناسب تبدیل می شوند.
نحوه استفاده از رنگ پودری الکترو استاتیکی

رنگ های پودری به دلیل نحوه ومدل پاشش به رنگ الکترواستاتیک شناخته شده اند.
جهت رنگ آمیزی،این پودر را به داخل تفنگ پاشش ریخته وبا استفاده از جریان الکتریسیته پودر را باردار می کنند.پودرباردار شده با استفاده از فشار هوا بر روی سطح فلزی پاشیده می شود.
بعد از پاشیدن رنگ پودری،جهت تثبیت کردن رنگ بر روی سطح،قطعه را داخل کوره پخت می گذارند.
لازم به توضیح است که دمای این کوره ها ۲۰۰ درجه سانتی گراد می باشد و به مدت۱۵ دقیقه پخته می شود.

رنگ-پودری-الکترواستاتیک-2
رنگ-پودری-الکترواستاتیک-۲

نحوه عملکرد رنگ پودری
رنگ استاتیک از خاصیت میدان مغناطیسی برای اعمال رنگ بر روی فلزات استفاده می کند.
درواقع پودر ها دارای بار مثبت هستند و فلز دارای بار منفی است و پودرها به دلیل غیر هم نام بودن و تفاوت بار با
فلز،یکدیگر را جذب می کنند و عمل رنگ آمیزی ما صورت می گیرد.

به عنوان مثال وقتی دریک آهنربا دوقطب هم نام را به یکدیگر نزدیک می کنیم،از یکدیگر دفع می شوند
ولی وقتی دو قطب غیرهم نام را به یکدیگر نزدیک می کنیم به دلیل تفاوت بار ها به یکدیگر نزدیک شده و جذب یکدیگر می شوند و به هم می چسبند.
مزایای رنگ پودری
۱. بدون حلال و دوستدار محیط زیست
رنگ پودری بدون حلال بوده و صددرصد جامد می باشد.همچنین کارکنان تولیدی نیز کمتر در معرض خطر می باشند.
۲. خواص ظاهری مناسب ومتنوع
رنگ پودری قابلیت داشتن ظاهرمتنوع همچون چرمی،سنباده ای،متالیک و…راداشته وهمچنین دررنگ های متنوع و به صورت مات و براق قابلیت تولید دارد.
۳. خطرآتش سوزی بسیار پایین
رنگ پودری به دلیل اینکه بدون حلال است،خطر آتش سوزی را نسبت به رنگ مایع کاهش داده است.
۴. دستیابی به ضخامت بالا بدون شره کردن
صددرصد جامد بودن رنگ پودری،امکان دستیابی به ضخامت بالای رنگ بدون شره کردن را فراهم کرده است.
۵. ضدخش بودن
این مدل از رنگ ضدخش بوده وبرخورد اجسامی مانند کلید و چاقو و…سبب خط افتادن روی این رنگ نمی شود.

رنگ الکترواستاتیک

 

اهمیت رنگ پودری در صنعت
ذرات رنگدانه پودری به صورت الکتروشیمیایی بر روی سطح فلزی قرار می گیرند.در این صورت رنگ آمیزی باعث ظرافت بالا،کاهش زمان خشک شدن و ایجاد یک سطح بدون مشکل وبی عیب ونقص می شود.
امروزه رنگ الکترو استاتیک )کوره ای(در صنعت خودروسازی،صنایع چوب و مبلمان ولوازم خانگی و بسیاری دیگر از
صنایع،کاربرد دارد و به زیبایی و مقاومت محصول می افزاید.کاربردهای رنگ پودری الکترو استاتیک در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان وخودروسازی،مبلمان سازی و ماشین آلات،درب های استیل و قفسه ها،لوازم برقی و تابلو برق ها،ظروف تفلون و انواع لوازم خانگی،پروفیل آلومینیوم رادیاتور و شیرآلات،سطوح دوچرخه و موتور سیکلت،ابزارآلات و تجهیزات آتش نشانی

انواع رنگ پودری
از انواع رنگ پودری می توان به رنگ پودری فلوروپلیمر،اپوکسی و پلی استرها اشاره کرد که ما در این مقاله به دلیل استفاده از رنگ پودری پلی استر،قصد در توضیح این مدل از رنگ پودری راداریم.
رنگ پودری پلی استر:این پودر به دلیل تنوع گزینه های رنگی معروف است.برای استفاده در مبلمان،صندلی
ها،میزها،اکسسوری ها و دکوریجات و… مورداستفاده قرار می گیرد.
این مدل از رنگ در برابر آب وهوا بسیار مقاوم است،قابلیت ضد خش بودن را دارد و می تواند دهه ها عمر بکند.
رنگ پودری اپوکسی:معمولا درابزارهای تولیدی ازجمله مته های نفت استفاده می شود.این به این دلیل است که اپوکسی ها بسیار با دوام هستند.از این رنگ پودری در محل های مسقف استفاده می شود زیرا اپوکسی ها می توانند به راحتی به دلیل قرارگرفتن در معرض نورخورشید محو شوند.
رنگ پودری فلوروپلیمر:به دلیل با دوام بودن در اکثرشرایط آب وهوایی شناخته شده هستند،به همین دلیل است که بسیاری از مردم استفاده ازآنهارا درساختمان ها وسایرمحصولات فضای باز انتخاب می کنند

روش های اجرای رنگ پودری

روش پس گرما:قطعه را رنگ کرده و سپس تحت حرارت بالا قرار می دهند.
روش پیش گرما:ابتدا قطعه حرارت داده می شود و بعد با روش افشانه رنگ می شود و در چنددقیقه آماده می شودو به مرحله سرد شدن می رسد.
روش مشعل پاش:در این مدل از رنگ آمیزی،پودر توسط دستگاه به سمت قطعه پرتاب می شود وهمزمان شعله را به سمت قطعه می گیرند و رنگ را می پزند.

جمع بندی نهایی درباره رنگ الکترواستاتیک
به طور کلی،رنگ های استاتیک نسبت به رنگ های دیگر بسیار کارآمدتر بوده و با پوشش دهی مناسب و مزیت های زیادی که دارد،خودرا بسیار کاربردی نشان داده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد

چوب روسی چیست؟

از روسیه چوب‌ها و فراورده‌های چوبی مختلفی مانند انواع تخته و الوار خشک و خیس وارد ایران می‌شود. گونه‌هایی مانند راش، بلوط و انواع گونه‌های مختلف درخت کاج و صنوبر و … اما گونه‌ی درخت کاج وارد شده از روسیه باتوجه‌ به اینکه از سال‌های قبل وارد ایران شده و فعالان این بازار اقبال بیشتری به این دسته از محصول دارد، ازاین‌رو به‌اشتباه به الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر، چوب روسی گفته می‌شود.

متاسفانه به دلیل قطع بی‌رویه درختان در ایران و استفاده بیش از حد این محصول در سال‌های اخیر، واردات مستقیم چوب روسی در کشور نقش بسزایی در صنعت چوب ایران را ایفا می‌کند.

چوب روس

در بازار چوب ایران به صورت کلی به هر چوب سفید رنگی که از کشور روسیه وارد می‌شود را چوب روسی می‌نامند. اما اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ای به این صنعت نگاه کنیم می‌توان گفت که چوب های روسی دارای گونه های مختلفی هستند اما به دلیل اینکه در سال‌های اخیر بیشتر گونه‌ی درخت کاج وارد می‌شد، فعالان این صنعت به گونه ی درخت کاج، چوب روسی می‌گفتند. ولی در واقع چوب روسی وارداتی شامل گونه هایی از جمله نراد، نوئل، کاج، یولکا و ساسنا و… است.

اهمیت چوب روسی در صنعت 

با توجه به اینکه هر سال وسعت زیادی از جنگل‌ها و درختان در راستای تأمین چوب نابود می‌گردند؛ چوب روسی موردتوجه بسیاری از تولیدکنندگان صنایع چوبی قرار می‌گیرد. در حقیقت استفاده از چوب روسی برای تولید محصولات چوبی، گامی بزرگ برای حمایت از محیط‌زیست است.

درخت کاج سرعت رشد سریع‌تر و تکثیر بیشتری در مقایسه یا سایر گونه‌ها از جمله بلوط دارد، در نتیجه جنگل‌های کاج تجدیدپذیر محسوب می‌شوند. از چوب کاج زرد که فشردگی بیشتری دارد در صنعت ساختمان و کاج سفید که نرم‌تر محسوب می‌گردد در نجاری استفاده می‌شود.

الوار چوب روس

انواع چوب روسی

از روسیه چوب‌ها و فراورده‌های چوبی مختلفی مانند انواع تخته و الوار خشک و خیس وارد ایران می‌شود. گونه‌هایی مانند راش، بلوط و انواع گونه‌های مختلف درخت کاج و صنوبر و … اما گونه‌ی درخت کاج وارد شده از روسیه باتوجه‌به اینکه از سال‌های قبل وارد ایران شده و فعالان این بازار اقبال بیشتری به این دسته از محصول دارد، ازاین‌رو به‌اشتباه به الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر، چوب روسی گفته می‌شود.

اولین چوبی که قصد بررسی آن را داریم، چوب نراد روسی است، این چوب از جمله چوب‌های پر فروش در بازار ایران تلقی می‌شود. چوب نراد روسی از درخت کاج تهیه شده و علاوه بر روسیه در ایران و مناطقی از اروپا نیز رشد می‌کند. این چوب به لحاظ قیمتی بسیار مناسب‌تر از سایر چوب‌های وارداتی است که مورد توجه وارد کنندگان چوب قرار گرفته است.

چوب نراد روسی از جنس نرم و وزن سبک، دوام و استحکام بالا، دارای گره‌های کم و نامنظم، رنگ‌پذیری بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت، استحکام بالا در برابر حشرات چوب‌خوار، طرح و ظاهر زیبا و انعطاف بالا در برابر کار نجاری از جمله مزایای استفاده از این چوب است. این چوب به دلیل بافت نرم و سبک برای ساخت انواع پارکت، دیوار پوش و انواع لوازم سرویس چوب منزل کاربرد دارد.

چوب روس نراد

چوب درخت یولکا نیز مانند چوب نراد از جنسی نرم، سبک و صاف برخوردار هست. این چوب طرحی زیبا، استحکام بالا و رنگ سفید متمایل به زرد دارد و از بافتی درشت، مقداری چرب و گره‌های نقطه‌ای شکل در طول چوب تشکیل شده است.

چوب روس یولکا

درختان یولکا روسی گونه‌ای هستند که رشد بسیار بالایی دارند و در زمانی ۷ الی ۸ ساله قطر این درخت به ۱۰ برابر می‌رسد.

چوب یولکا روسی از جمله چوب‌های دارای جنس نرم، گره‌های کم و ناهماهنگ، استحکام بالای چوب، مقاوم در برابر رطوبت، قابلیت چکش‌خواری بالا، بافت یک دست و جذاب، طرح دهی و انعطاف بالا است و به همین دلیل از این چوب در صنایع مختلف چوبی استفاده می‌شود.

یولکا (نوئل) از گونه‌های سوزنی‌برگ‌ها است که از زیرشاخه‌های کاج شمرده می‌شود. این نوع از چوب‌ها از جنس درخت اسپروس هست و جزو دسته چوب‌های نرم است. رنگ این چوب سفید مایل به زرد است.

چوب ساسنا روسی از جمله چوب‌هایی است که از درختان کاج تولید می‌شود و از دوام و عمر طولانی برخوردار است. این نوع چوب رنگ سفید متمایل به زرد دارد و دارای بافت نسبتاً بزرگ و مستحکمی است.

ساسنا از دسته چوب‌های راست تار و سبک تلقی می‌شود و از برش‌کاری، چکش‌خواری، طرح دهی و رنگ‌پذیری خوبی برخورداراست. همچنین چوب ساسنا روسی از جمله چوب‌هایی است که در برابر پوسیدگی عمر و دوام طولانی است. طرح و بافت یک دست و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های این چوب است.

چوب روس ساسنا

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟